2019
Miskolci Könyves Kálmán Általános Iskola és AMI Kaffka Margit Általános és Alapfokú Művészeti Tagiskolája
Határtalanul
2019.
Útvonal:
Miskolc-Nagyvárad-Kőrösfő-Kolozsvár-Torda-Torockó-Nagyenyed-Gyulafehérvár-Algyógy-Vajdahunyad-Nagyszeben-Déva-Arad-Világos-Nagyvárad-Miskolc
A projekt legfontosabb eredményei, tapasztalatai:
Tanulóink első ízben jártak csoportosan általunk szervezett határon túli kiránduláson. Ennek közösség – és tudatformáló hatása nevelési céljainknak fontos eleme.
A pályázat alatt „térben és időben” olyan történelmi, irodalmi, földrajzi, képzőművészeti „sétán” vehettünk részt, amelyre tanítási óráink nem adnak lehetőséget. Azt átélni és megélni, hogy történelmi tájakon kirándulhatunk, csak úgy lehet, ha azokra a tájakra lépünk, amelyek valóban a nagy történelmi Magyarország tájegységei ma is.
A kirándulás lehetővé tette, hogy megismerhettük például Partium vidékeit, megkoszorúzhattuk történelmi emlékhelyeinket és megtapasztalhattuk – ha csak napokra is –, milyen élni a mai Erdélyben. Olyan természetföldrajzi helyeken túrázhattunk (pl.: Vársonkolyosi-szoros, Királyhágó, Tordai-hasadék), amelyek minden mai gyerek számára is különleges élményt jelentenek. Rendhagyó irodalom – és történelem óráink olyan „közelre hozták” irodalmi és történelmi nagyjainkat, amely az iskola falai között nem valósulhat meg. A megszervezett út felejthetetlen élményeket és tudást adott tanulóink számára.
Előkészítő óra:
A pályázat adatainak ismertetése után ppt-ben bemutatásra került az előttünk álló 4 nap útvonal – és tematikus terve. Felvázoltuk azokat a helyszíneket, ahol nevezetes épületeket, emlékhelyeket, természetföldrajzi jelenségeket tekintünk meg. Fokozottan figyeltünk a tantárgyi belső és külső koncentrációra, az ebben rejlő nevelési-oktatási lehetőségekre, a hangulat és az érdeklődés felkeltésére.
A kirándulás rövid bemutatása:
Csoportunk a miskolci indulást követően Ártándnál átlépte a határt.
Nagyváradon tett városnézésünk már tematikus terv alapján történt, ahol diákjaink interaktív sétán vettek részt. A délutánt a vársonkolyosi-szorosban tett túra koronázta meg.
Kolozs megyébe, a Királyhágón át jutottunk, érintve Csucsán Ady hagyatékát.
Kőrösfőn olyan kalotaszegi templomot tekintettünk meg, amely tornyaival lenyűgözte diákjainkat.
Két napot éjszakáztunk Kolozsvárott. Itt valósult meg az erdélyi diákokkal tervezett programelem, egy iskolalátogatással és közös városnézéssel. Az Apáczai Csere János Elméleti Líceum diákjai vártak minket. Egy rövid iskolalátogatást követően a tanulók interaktív városnézésre vitték gyerekeinket öt csoportban. A tematikus füzet kérdései alapján a csoportok különböző helyszíneket jártak be. Az együtt töltött órák közelebb hozták diákjainkat és örök barátságok kötődtek.
Páratlan természeti jelenségekkel találkoztunk a tordai-hasadékban, a sóbányában és Torockón. Felidéztük a római és török kort egyaránt, útban Gyulafehérvárra, majd Vajdahunyad várában. 1848 hagyományait Piski történelmi csatája jelentette. Az algyógyi református templom tövében aludtunk, majd elindultunk a Maros vidékére, ahol megérintett minket Bethlen Gábor múltja és Böjte Csaba jelene. Valósággá vált a fogaskerekű segítségével egy történelmi vár, Déva elfoglalása is. Túránk a megbékélés terén Aradon történelmi koszorúzással ért csúcsára.
Értékelő óra:
Az értékelő órát diákjaink, szüleik és nevelőink közösen szervezték, így sokkal több volt ez, mint egy értékelő óra. A tematikát végigjárva jó hangulatban, vidáman telt az interaktív beszámoló. Kolléganőnk ppt-ben foglalta össze a túra legfőbb mozzanatait. Diákok, nevelők, szülők közös értékelése mindenkit megnyugtatott abban, hogy rendkívül hasznos nevelési célok valósultak meg Határtalanul pályázatunk kapcsán.