Művészeti oktatásunk

mte logo2hatartalanul logo

Művészeti oktatásunk: az iskola arculata ...

„Ha valakit olyannak látsz, amilyen éppen most, ezzel visszatartod őt fejlődésében. De ha olyannak látod, amilyenné lehetne, ezzel előre segíted őt életútján.” /Goethe/

Művészeti iskolánk célja a hagyományok ápolása, az értékek megőrzése, a különböző kultúrák iránti nyitottság kialakítása. Maga sajátos eszközeivel, az érzelmi és esztétikai neveléssel járuljon hozzá egy sokoldalúan művelt, érett, kreatív személyiség kialakításához. A művészeti nevelés során a tanulók személyes tapasztalataik, tevékenységeik alapján jutnak el ahhoz az élményhez, hogy az alkotás a legértékesebb emberi alapképesség.

Az alkotó típusú tevékenységek által fejlődik a gyerekek akarati, alkotó-alakító cselekvőképessége, alakul a tanulók esztétikai szemlélete, kommunikációs képessége, személyisége. Legfontosabb célunk az érzelmi intelligencia fejlesztése.

Az egyéniség és az egyediség tiszteletben tartása mellett nemcsak oktatunk, hanem nevelünk is, a klasszikus értékek szem előtt tartásával szemléletbeli irányultságot kívánunk elérni.

Hagyománytiszteletünk mellett egész tevékenységünket áthatja a változásokat rugalmasan követő reformjelleg: igény a korral való együtt haladásra, az oktatási módszerek tekintetében, a magas szintű oktatáshoz elengedhetetlenül szükséges technikai felszereltség megteremtésében. Az oktatás az igényes művészeti képzés, az életre való nevelés, az autonóm művészi világkép kialakítása köré szerveződik.

Iskolánk bemutatók, kiállítások szervezésével, pályázatok felkutatásával, szakmai továbbképzések, versenyek és fakultatív programok szervezésével segíti a naprakész ismeretekkel rendelkező, önálló alkotói személyiségek kifejlődését.

Célunk olyan belső iskolai légkör kialakítása, ahol jól érzi magát a tanuló és tanár egyaránt, ahol a tanuló is alkotó részese a tanítás-tanulás folyamatának. A sikerélményeken keresztül történő munkát tartjuk célravezetőnek, ennek érdekében tudatosan csökkenteni akarjuk a tanulókat érő kudarcélmények számát.

Arra törekszünk, hogy a művészeti iskolában minden tanuló saját képességeinek, lehetőségeinek optimumáig jusson el értelmi és erkölcsi fejlődésben. Teret biztosítunk a tanulóknak, ahol gyakorolhatnak, fejleszthetik képességeiket, felfedezhetik önmagukat.

A Kaffka Margit Általános Iskolában a művészetoktatás csírái, 1989-től kezdődtek.

Nyitray Viktória tanárnő irányításával megkezdődött az emelt szintű rajzoktatás.

Keze alól több országosan és nemzetközileg ismert művész került ki. Többek között Szanyi Péter, aki névadónk domborművét készítette, mely iskolánk falát díszíti.

Volt tanítványai közül többen, képző- és iparművész, építész, művésztanár pályát választottak.

A képzőművészet tanszak növendékei évről évre az élvonalban végeznek a különböző városi, megyei, országos versenyeken, pályázatokon, de nemzetközi sikerekkel is büszkélkedhetünk.

A képző- és iparművészeti tanszak keretében folyó vizuális nevelés alkalmat ad az ilyen irányú tevékenységek iránt érdeklődő és vonzódó tanulók képességeinek fejlesztésére, biztosítja a különböző művészeti szakterületeken való jártasságok megszerzését és gyakorlását.

A képzés széles körben segíti a vizuális kultúra iránt fogékony tanulók fejlődését. Figyelembe veszi az életkori sajátosságokat, a tanulók érdeklődésére, vizuális tapasztalataira építve gyarapítja ismereteiket, fejleszti képességeiket és alakítja készségeiket.

Az alapfokú évfolyamokon a tanulók képességeitől és szorgalmuktól függően fejleszthetik vizuális műveltségüket és különféle szakirányú területeken szerezhetnek jártasságot.

Azon tanulóinknak, akik ezt a pályát választják, nem jelent gondot a felvételiken való sikeres részvétel.

A táncművészeti tanszak magas szinten működő művészeti közösséget, kiváló pedagógusokat, hosszú évekre megfelelő, szép és tartalmas elfoglaltságot, fizikai szellemi állóképességet, fellépéseket, bel-és külföldön való utazást kínál.

Tanulóink életkori sajátosságainak megfelelően ismerkednek meg a magyar népi játékokkal, gyermekjátékokkal- és táncokkal. Tudásukat színpadon, koreográfiai megfogalmazásban mutatják be.

Kiemelten fontos szerepet kap a közösségi nevelés, hiszen a gyermekek hosszú éveken keresztül egyazon közösséghez tartoznak. Kirándulások, edzőtáborok, versenyek, színházlátogatások, intézményi hagyományt erősítő közösségi események teszik teljessé a tagozat életét.

Táncoktatásunk is a 80-as évekre nyúlik vissza, szakkör keretében működött.

1991-től Somogyi Éva táncpedagógus irányításával felmenő rendszerben megkezdődött a társastánc oktatása.

1998-tól alapfokú művészetoktatás keretében, társastánc tanszakon a DATI tagiskolájaként oktattuk a társastáncot.

A fellépéseken és versenyeken elért sikerek inspiráltak arra, hogy beindítsuk az önkormányzati fenntartású alapfokú művészetoktatást.

Napjainkban az alapfokú művészetoktatásban 8 évfolyamon tanítunk. Az eddig eltelt idő alatt számos hazai versenyeken arany minősítést, koreográfiai, pedagógiai díjat kaptunk.

Kiemelkedő eredményeink:

Sajnos a Társastánc tanszakon, a COVID-19 vírus miatt kialakult helyzet következtében, a társastánc versenyek 2019/2020 -as tanévbenelmaradtak.

2007-ben az alapfokú művészetoktatási intézmények minősítése során a szakmai minősítő eljárás eredményeként elnyertük a „Kiválóra minősített Alapfokú Művészetoktatási Intézmény „címet.

2010-ben elnyertük a „Magyar Táncművészeti Főiskola partnerintézménye és gyakorlóhelye” címet.

Az iskola belső tartalékát, erejét a tantestület és a szülők összefogása adja. Nem véletlen, hogy tanulóink negyed részének már a szülei, sőt nagyszülei is diákjaink voltak.

Az itt tanító pedagógusok törekedtek arra, hogy megőrizzük értékrendünket, folytassuk hagyományainkat.