Művészeti oktatásunk: az iskola arculata ...
„Ha valakit olyannak látsz, amilyen éppen most, ezzel visszatartod őt fejlődésében. De ha olyannak látod, amilyenné lehetne, ezzel előre segíted őt életútján.” /Goethe/
Művészeti iskolánk célja a hagyományok ápolása, az értékek megőrzése, a különböző kultúrák iránti nyitottság kialakítása. Maga sajátos eszközeivel, az érzelmi és esztétikai neveléssel járuljon hozzá egy sokoldalúan művelt, érett, kreatív személyiség kialakításához. A művészeti nevelés során a tanulók személyes tapasztalataik, tevékenységeik alapján jutnak el ahhoz az élményhez, hogy az alkotás a legértékesebb emberi alapképesség.
Az alkotó típusú tevékenységek által fejlődik a gyerekek akarati, alkotó-alakító cselekvőképessége, alakul a tanulók esztétikai szemlélete, kommunikációs képessége, személyisége. Legfontosabb célunk az érzelmi intelligencia fejlesztése.
Az egyéniség és az egyediség tiszteletben tartása mellett nemcsak oktatunk, hanem nevelünk is, a klasszikus értékek szem előtt tartásával szemléletbeli irányultságot kívánunk elérni.
Hagyománytiszteletünk mellett egész tevékenységünket áthatja a változásokat rugalmasan követő reformjelleg: igény a korral való együtt haladásra, az oktatási módszerek tekintetében, a magas szintű oktatáshoz elengedhetetlenül szükséges technikai felszereltség megteremtésében. Az oktatás az igényes művészeti képzés, az életre való nevelés, az autonóm művészi világkép kialakítása köré szerveződik.
Iskolánk bemutatók, kiállítások szervezésével, pályázatok felkutatásával, szakmai továbbképzések, versenyek és fakultatív programok szervezésével segíti a naprakész ismeretekkel rendelkező, önálló alkotói személyiségek kifejlődését.
Célunk olyan belső iskolai légkör kialakítása, ahol jól érzi magát a tanuló és tanár egyaránt, ahol a tanuló is alkotó részese a tanítás-tanulás folyamatának. A sikerélményeken keresztül történő munkát tartjuk célravezetőnek, ennek érdekében tudatosan csökkenteni akarjuk a tanulókat érő kudarcélmények számát.
Arra törekszünk, hogy a művészeti iskolában minden tanuló saját képességeinek, lehetőségeinek optimumáig jusson el értelmi és erkölcsi fejlődésben. Teret biztosítunk a tanulóknak, ahol gyakorolhatnak, fejleszthetik képességeiket, felfedezhetik önmagukat.
A Kaffka Margit Általános Iskolában a művészetoktatás csírái, 1989-től kezdődtek.
Nyitray Viktória tanárnő irányításával megkezdődött az emelt szintű rajzoktatás.
Keze alól több országosan és nemzetközileg ismert művész került ki. Többek között Szanyi Péter, aki névadónk domborművét készítette, mely iskolánk falát díszíti.
Volt tanítványai közül többen, képző- és iparművész, építész, művésztanár pályát választottak.
A képzőművészet tanszak növendékei évről évre az élvonalban végeznek a különböző városi, megyei, országos versenyeken, pályázatokon, de nemzetközi sikerekkel is büszkélkedhetünk.
2021/2022
Képzőművészet tanszak:Képzőművészet tanszak:
A Munkácsy Mihály Általános Iskola és Alapfokú Művészeti TagiskolaMiskolc város napja alkalmából „ARANYECSET” MISKOLCI SÉTA címmel meghirdetett rajzpályázatán (Téma: Miskolci képeslap):
• Séra Zoé (3.a) 1. hely• Bacsóka Szandra (7.a) 3. hely
A BorsodChem Zrt. Egészségvédelmi, Biztonságtechnikai és Környezetvédelmi Főosztály rajzpályázatán:
• Gyurkó Bodza Vica (3.a) II. hely• Magyar Violetta (7.a) III. hely
Az Észak-Magyarország napilap által meghirdetett karácsonyi rajzpályázaton:
alsó tagozatos korosztályban:
- Séra Zoé (3.a) 1. helyezést, - Debreczeni Lídia Sára (3.a) 3. helyezést ért el
felső tagozatos korosztályban:
- Kopeczky Afrodite Franciska (5.a) 1. helyezést ért el
A Természettudományos Oktatásért Szabó Szabolcs Emlékére Közhasznú Alapítvány (Sz2A) és a Richter Gedeon Nyrt. a „TETT: Te és a természettudományok – mesés történetek” elnevezésű mese- és novellaírópályázaton való részvételéért emléklapot kapott
Lukács Léna 7.a osztályos tanuló.
A MIDMAR Nonprofit Közhasznú Kft. (HelloMiskolc) által meghirdetett "Legkedveltebb helyem Miskolcon" című adventi rajzpályázaton két tanulónk,
Drapcsik Alíz (3.a),
és
Lévai Lilla (3.a)
A Miskolc Megyei Jogú Város által meghirdetett klímavédelemi rajzpályázatonA Miskolc Megyei Jogú Város által meghirdetett klímavédelemi rajzpályázaton
Lukács Léna (7.a) 1.
Gyurkó Bodza Vica (3.a) 3. helyezést ért el.
A MiReHu nonprofit kft. által meghirdetett „Legyél te is hulladékfelfedező!” című regionális alkotói pályázatonA MiReHu nonprofit kft. által meghirdetett „Legyél te is hulladékfelfedező!” című regionális alkotói pályázaton
Bacsóka Szandra (7.a) 1. helyezést,
Magyar Violetta (7.a) 2. helyezést ért el.
Társastánc tanszak:
Zemplén Országos Társatánc Fesztivál Formációs és Táncgála:
- arany minősítés
X. Abigél Országos Minősítő Társastánc Versenyen Iskolánk csapatai ARANY minősítést értek el.
A kazincbarcikai Kodály Zoltán Alapfokú Művészeti iskola által megrendezésre kerülő I. Társastánc Minősítő versenyen az Iskolánk
Mini csapata Ezüst,
a
Tini csapata Arany minősítést ért el.
2020/2021
Társastánc tanszakon:
Országos Társastánc Tanulmányi verseny
A/6 – I. hely
Junior csapat – II.hely
Képzőművészeti és Grafika és festészet tanszak:
Az M3 metróvonal infrastruktúra rekonstrukció projekt által meghirdetett országos „Metró pályázat”:
Lukács Léna (6.a) 1. hely
PARAFRÁZIS 2020.
ORSZÁGOS FESTÉSZETI VERSENY:
Majtényi Gréta (4.a) 2. hely
Oláh András (8.a) 1. hely
Észak-Magyarország karácsonyi rajzpályázat:
Alsósok:
Spisák Dániel (3.a) 1. hely
Orosz Sára Luca (3.a) 2. hely
Nagy Melissza (3.a) 3. hely
Jakab Melinda (3.a) 4. hely
Felsősők:
Orosz Viktória Petra (7.a) 1. hely
Bacsóka Szandra (6.a) 2. hely
Porubjánszki Csenge (7.a) 3. hely
A BorsodChem Zrt. Egészségvédelmi, Biztonságtechnikai és Környezetvédelmi Főosztály rajzpályázata:
Séra Molli (2.a) 2. hely
IX. Gergely Éva Rajzpályázat A változás jegyében ” ÉBREDJ VILÁG!” címmel
(a Sajóvámosi Arany János Általános Iskola regionális pályázata):
Séra Zoé (2.a) 1. hely
A Komlóstetői Református Általános Iskola által miskolci és határainkon túli magyar általános iskolásoknak és középiskolásoknak meghirdetett „Magyar vagyok… Határtalanul”címmű rajzpályázatának díjazottjai:
Bacsóka Szandra (6.a)
Balthes Rebeka (6.a)
Hornyák Natasa (3.a)
“Mese habbal”
Az ELTE Origó Nyelvi Centrum országos rajzpályázata:
Majtényi Gréta (4.a) 1. hely
2019/2020
Eredményeink 2019/2020.
VIII. Gergely Éva Rajzpályázat:
Molnár Benedek 5.a 3.hely
Dilk Fédra 7.a 1.hely
Diószegi Nelli 3.a 1.hely
Nagy Lara 7.a 2.hely
Tóth Tamara 7.a 3.hely
Észak-Magyarország karácsonyi rajzpályázat:
Szűcs Anna Szabina 3.a 2.hely
Vécsey Fanni 3.a 5.hely
Orosz Viktória 6.a 1.hely
Hédervári Klaudia 5.a 2.hely
Porubjánszki Csenge 6.a 3.hely
Komlóstetői Általános Iskola „Magyar vagyok… Határtalanul” rajzpályázat:
Magyar Violetta (5.a) díjazott
MÁTRA KINCSEI RAJZ- ÉS FOTÓPÁLYÁZAT
DÍJAZOTTJAI:
Majtényi Gréta (3.a) 1.hely
Zsufos Luca Csenge (4.a) Különdíj
Lukács Léna (4.a) Kiállított
Dilk Fédra Ágnes (7.a) Kiállított
Művészeti verseny „A Szent Korona és a magyar királyi koronázási jelvények” címmel:
Mucsi Kiara Tímea 1.hely
Zsufos Luca Csenge 2.hely
Balthes Rebeka 3.hely
Oláh András 3.hely
PARAFRÁZIS 2020.
ORSZÁGOS FESTÉSZETI VERSENY:
Majtényi Gréta (3.a) és Oláh András (7.a) bejutottak a járvány miatt elmaradt országos verseny döntőjébe.
Észak-Magyarország gyereknapi rajzpályázat:
Majtényi Gréta (3.a) 1.hely
Balthes Rebeka (5.a) 4.helyéves naptár
Régebbi eredmények
2018-2019 eredményei:
XV. Zemplén Országos Társastánc Fesztivál és Koreográfus verseny:
Tini csapat: Bronz Minősítés
Junior csapat: Bronz Minősítés
A/6 osztály: Nívó II. Ezüst Minősítés
Az Oktatási Miniszter által 2003 óta meghirdetett országos társastánc tanulmányi versenyek eredményei:
I. Országos Társastánc Tanulmányi Verseny
2003. március 1. Szeghalom
I. helyezés
II. Országos Társastánc Tanulmányi Verseny
2005. december 10. Szeghalom
I. helyezés
III. Országos Társastáncverseny
2009. január 10-11. Kalocsa
1. korcsoport: I. helyezés
2. korcsoport: I. helyezés
Legigényesebb táncos ruha különdíj
IV. Országos Társastáncverseny
2012. január 14-15. Kalocsa
1. korcsoport: II. helyezés
2. korcsoport: II. helyezés
V. Országos Társastáncverseny
2015. január 30-31. Szeged
1. korcsoport: II. helyezés
2. korcsoport: IV. helyezés
Legjobb koreográfiáért különdíj ( Flört- jive koreográfia)
Nemzetközi Gyermekfesztiválokon (Bécs 2008., Budapest 2006.) arany, ezüst és bronz diplomát nyertünk.
Zala Nemzetközi Open versenyen (2007.) az előkelő IX. helyen végeztünk.
Diákolimpia
2015. március 14. Szolnok
1. korcsoport: I. helyezés
2. korcsoport: II. helyezés
Az elmúlt három tanévben, országos minősítő versenyeken arany és ezüst minősítést értek el tanulóink, az alábbi rendezvényeken:
Zemplén társastánc Fesztivál – Sátoraljaújhely
2013. május 24-26.
Tini csoport – arany minősítés
Junior csoport – arany minősítés
2014. május 22-25.
Mini csoport – arany minősítés
Tini csoport – arany minősítés
2015. május 29-31.
Junior csoport – ezüst minősítés
Tini csoport – arany minősítés
III. „ Nagykunság” Dunától Keletre – Minősítő Társastánc Fesztivál
2011. április Túrkeve – arany minősítés
II. Apáczai Társastánc Fesztivál és Formációs Verseny
2011. február Pécs
XII. Diák Formációs Táncverseny III. Országos találkozó
2015. április 11. – Miskolc
Junior csoport – ezüst minősítés
Tini csoport – arany minősítés
A képző- és iparművészeti tanszak keretében folyó vizuális nevelés alkalmat ad az ilyen irányú tevékenységek iránt érdeklődő és vonzódó tanulók képességeinek fejlesztésére, biztosítja a különböző művészeti szakterületeken való jártasságok megszerzését és gyakorlását.
A képzés széles körben segíti a vizuális kultúra iránt fogékony tanulók fejlődését. Figyelembe veszi az életkori sajátosságokat, a tanulók érdeklődésére, vizuális tapasztalataira építve gyarapítja ismereteiket, fejleszti képességeiket és alakítja készségeiket.
Az alapfokú évfolyamokon a tanulók képességeitől és szorgalmuktól függően fejleszthetik vizuális műveltségüket és különféle szakirányú területeken szerezhetnek jártasságot.
Azon tanulóinknak, akik ezt a pályát választják, nem jelent gondot a felvételiken való sikeres részvétel.
A táncművészeti tanszak magas szinten működő művészeti közösséget, kiváló pedagógusokat, hosszú évekre megfelelő, szép és tartalmas elfoglaltságot, fizikai szellemi állóképességet, fellépéseket, bel-és külföldön való utazást kínál.
Tanulóink életkori sajátosságainak megfelelően ismerkednek meg a magyar népi játékokkal, gyermekjátékokkal- és táncokkal. Tudásukat színpadon, koreográfiai megfogalmazásban mutatják be.
Kiemelten fontos szerepet kap a közösségi nevelés, hiszen a gyermekek hosszú éveken keresztül egyazon közösséghez tartoznak. Kirándulások, edzőtáborok, versenyek, színházlátogatások, intézményi hagyományt erősítő közösségi események teszik teljessé a tagozat életét.
Táncoktatásunk is a 80-as évekre nyúlik vissza, szakkör keretében működött.
1991-től Somogyi Éva táncpedagógus irányításával felmenő rendszerben megkezdődött a társastánc oktatása.
1998-tól alapfokú művészetoktatás keretében, társastánc tanszakon a DATI tagiskolájaként oktattuk a társastáncot.
A fellépéseken és versenyeken elért sikerek inspiráltak arra, hogy beindítsuk az önkormányzati fenntartású alapfokú művészetoktatást.
Napjainkban az alapfokú művészetoktatásban 8 évfolyamon tanítunk. Az eddig eltelt idő alatt számos hazai versenyeken arany minősítést, koreográfiai, pedagógiai díjat kaptunk.
Kiemelkedő eredményeink:
Sajnos a Társastánc tanszakon, a COVID-19 vírus miatt kialakult helyzet következtében, a társastánc versenyek 2019/2020 -as tanévbenelmaradtak.
2007-ben az alapfokú művészetoktatási intézmények minősítése során a szakmai minősítő eljárás eredményeként elnyertük a „Kiválóra minősített Alapfokú Művészetoktatási Intézmény „címet.
2010-ben elnyertük a „Magyar Táncművészeti Főiskola partnerintézménye és gyakorlóhelye” címet.
Az iskola belső tartalékát, erejét a tantestület és a szülők összefogása adja. Nem véletlen, hogy tanulóink negyed részének már a szülei, sőt nagyszülei is diákjaink voltak.
Az itt tanító pedagógusok törekedtek arra, hogy megőrizzük értékrendünket, folytassuk hagyományainkat.